• Retrorama Interior Köpvillkor & GDPR

     1. Betalning

  • Du kan välja att betala för dina varor på något av följande sätt: Klarna
  • Du betalar dina varor direkt över en säker anslutning. Vi ser aldrig dina kortuppgifter.
  • Vid köp eller hämtning i lagret så accepteras endast Swish eller bankkort som betalmedel.
  • Generellt gäller vid faktura som betalningsätt, inom eller utanför Sverige, att en faktura skickas ut till kunden via mail. Efter att betalning skett (via bankgiro eller plusgiro) skickas varorna ut.
  • För beställningar inom Sverige betalar du alltid Moms. Vid beställningar från utlandet däremot (ej privat, organisationsnummer krävs) så betalas inte Moms.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@retroramainterior.se
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 5- 10 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@retroramainterior.se.
  • Självhämtning: Du kan välja att hämta i vårt lager. (Rekomenderas. Enklare och kostar inget)
  • Ordern skickas spårbart från vårt lager eller direkt från något av våra externa lager. De flesta paket leveraras till ditt närmsta utlämningsställe och du blir aviserad via SMS. Vid val av hem/eller företagsleverans eller vid leverans av större produkter som till exempel större möbler får du leverans hem till dig. Du kommer då bli kontaktad innan leverans för överenskommelse tidpunkt. Företagspaket levereras utan avisering dagtid. Skulle leveranstiden bli längre av någon anledning meddelas du via telefon eller mail.
  • Ring eller mejla alltid och fråga om frakten vid beställning. Det gäller både frakt inom Sverige och till utlandet.

 

3.1  Terminalhyra

  • För sändning som efter avisering kvarligger på terminal, t ex för att mottagaren inte tar emot godset, tar DHL ut en avgift per sändning och arbetsdag från och med dag 4 efter avisering.
  • Skulle varan av någon anledning inte hämtas ut, förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande fraktkostnaden, returfrakt samt terminalhyran från återbetalningsbeloppet.
  • Avgiften debiteras i de fall mottagaren inte hämtar ut sitt paket hos ett Service Point-ombud inom 14 dagar. Frakt enligt avtal för retursändning tillkommer till denna avgift

 

 

  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms gäller för (privatkund) OBS: Ej moms till Utomlandet ( Org nr är krav till Länder genom EU).
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@retroramainterior.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

     

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@retroramainterior.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.                                                                                             
  • Dataskyddsförordningen GDPR & personuppgifter. Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress och e-postadress. Syftet med en sådan behandling är för att vi ska kunna behandla och skicka din order, kunna skicka uppdatering av orderstatus till din e-postadress, skicka beställningen till din hemadress och få betalt för din beställning hos oss. Kunduppgifter sparas enligt gällande bokföringsregler.
  • Om du prenumererar på nyhetsbrevet och vill bli borttagen så kan du i nyhetsbrevet klicka på att du vill sluta prenumerera på nyhetsbrevet så tas du bort från listan.

  • Vi har fått dina uppgifter från dig själv när du fyller i dina personuppgifter vid registrering och beställning i vår e-butik.

  • Lösenordet du har valt till inloggningen är krypterad i databasen och inget vi har tillgång till.

  • De personuppgifter vi har om dig delas inte med tredje part annat än då vi är skyldiga att göra så enligt lag.

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss, se Kontakta oss sidan hur du når oss.

  • Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

    Fullständig information om EU:s Dataskyddsförordning GDPR och personuppgifter >>

    Definition av cookies:
  • En cookie, eller kaka på svenska, är en liten textfil som webbplatsen begär att få lagra på besökarens dator och som innehåller en viss mängd information och en viss tidsstämpel.

  • Webbläsaren sparar informationen på ett speciellt ställe i din dator och returnerar informationen i kakan till webbplatsen man besökt vid varje förfrågan av sidor/bilder från webbplatsen.

  • Två typer av cookies:

  • Cookies på den här webbplatsen används för att förbättra användarupplevelsen och för optimering av webbplatsen. Det finns två typer av cookies:

    • Den ena typen, som kallas för permanent cookie, sparar en fil som ligger kvar på besökarens dator. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål, val och intressen samt för statistikuppföljning.
    • Den andra typen kallas sessioncookie. Under tiden en besökare är inne på en webbsida, lagras den temporärt i besökarens dators minne. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare.
  • På vår webbplats används båda sessioncookies och permanenta cookies. Oberoende av vilken typ av cookie som används på den här webbplatsen sparas ingen personlig information om besökaren (som till exempel e-postadress eller namn).

  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Retrorama Interior accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Retrorama Interior är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Förskottsbetalning.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och DB Schenker.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Retrorama Interior är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.